Viktigt med bra belysning

Ett bussföretag är medvetna om hur viktigt bra belysning är för bussar som framförallt är aktiva under kvällstid. Att hitta ett kvalitetsljus till bussarna är dock en svår och komplicerad uppgift för det är många egenskaper som ska uppfyllas. Marknaden har översvämmats med produkter som är svåra att urskilja mellan vilket försvårar det hela ytterligare. I Sverige används primärt traditionella extraljus på både bilar, lastbilar och bussar men den senaste generationens ljusramper börjar komma ikapp vad gäller popularitet. En ljusramp erbjuder en kompakt belysningslösning med ett mer kraftfull ljus inom närområdet framför själva fordonet. På vissa personbilar ser vi att en del fordonsägare helst vill undvika att installera extraljus då de helt enkelt är för bökiga och förstör utseendet på fordonet. Detta gäller främst nyare bilfordon.

Ett vanligt problem som ljusramperna lider av är den begränsade kapaciteten på längre avstånd. Idag finns det extraljus som lyser längre än 1000 meter medan en ljusramp av premiumkvalitet sällan klarar att generera ett effektivt ljus som sträcker sig längre än 500-600 meter. Lastbilschafförer som är i behov av att lysa vägen som på dessa extrema avstånd bör i de allra flesta fall använda en s.k hybridlösning. Om plånboken tillåter så är kombinationen av ljusramp och runda extraljus den mest optimala lösningen. Då kan man ta del av det bästa från båda världarna, både en god räckvidd och en bra bredd. Observera att större dioder alltid är att föredra framför mindre dioder om extraljusets huvudsakligen skall användas för längre distanser.

8 sep 2016